>

Apa itu IELTS????

marilah menambah ilmu pengetahuan berguna tentang IELTS bersama saya:)

IELTS macam adik beradik TOEFL je..tapi, kita boleh pilih nak choose yang mana satu.

IELTS adalah akronim bagi International English Language Testing System. Test ini bolehla dipilih kalau korang adalah pelajar atau bekerja di negara yang guna BI sepenuhnya. Test ini diakui universiti dan perusahaan di berbagai-bagai negara terutamanya Australia, Kanada. 
IELTS diselenggara atas kerjasama University Of Cambridge ESOL Examinatios, British Council dan IDP:IELTS Australia.
Test ini dijalankan di pusat di mana lebih dari 100 negara di dunia. under 16 not allowed ok :)
ada dua modul. Academic dan General Training. Tambahan yang lain (listening, reading, writing, and speaking)
 Modul Akademik (Academic Modules) berfungsi untuk menguji kemampuan berbahasa Inggris seseorang.
Modul Umum (General Training Modules)menekankan pada kemmpuan bahasa dalam aspek sosial dan pendidikan.



  1. Listening
dalam masa 30 minit kita kena jawab 40 soalan
  1. Reading
60 minit dan ada 40 soalan.
Untuk modul akademik, teksnya diambil dari majalah, surat kabar, buku, jurnal. Selain itu juga terdapat ilustrasi gambar atau diagram dan ilustrasi beberapa pertanyaan.
Untuk modul umum, teksnya terdiri dari 3 bagian. Yang pertama disebut ‘social survival’, berisi teks2 yang berhubungan dengan kemampuan bahasa Inggris untuk kehidupan seharian. teks kedua disebut ‘training survival’, yang memfokuskan diri pada situasi dan program pelatihan. Teks ketiga disebut ‘general reading’, berisi bacaan yang lebih panjang dengan struktur bahasa yang lebih kompleks.
  1. Writing
6 minit, and kena buat dua essAY.  150 dan 250 word.
Dalam modul akademik, pada essay pertama peserta diminta untuk mendeskripsikan informsi dari sebuah grafik, diagram atau jurnal dengan pendapat sendiri. Lalu pada essay kedua peserta diminta untuk mengemukakan pendapat mengenai suatu masalah.
Dalam modul umum, pada essay pertama peserta diminta untuk menjawab sebuah permasalahan dalam bentuk penulisan surat. Pada essay kedua peserta diminta untuk mengemukakan pendapat mengenai suatu masalah.
  1. Speaking.
bahagian pertama yg berlansung selama 4-5 minit, kita kena cerita pasal diri kita, keluarga, pekerjaan, hobi dan topik umum.
bahagian kedua pula, kita dikehendaki baca sesuatu topik dan diberi 1 minit untuk pikir jawapan bagi soalan yang bakal diajukan. kemudian, penguji akan bagi soalan apa-apa dia nak laa...dalam masa 1-2 minit.
bahagian ketiga, kita dengan penguji akan berbincang mengenai topik yang berkaitan dengan bahagian 2. dalam masa 4-5 minit.


selalunya, untuk mendapatkan biasiswa, kita kena raih skor 5, 6 dan 7. tapi the highest skor 9. expert sangat2 ah siapa yang dapat skor tu.

No comments:

Post a Comment

ans!!
Top
♪ヽ( ⌒o⌒)人(⌒-⌒ )v ♪This Blog is Protected. Copyright 2013 © Design By Amiraazid( 。・_・。)人(。・_・。 )